Herbata jest nie tylko smaczna. Posiada wiele prozdrowotnych właściwości, w tym pozytywny wpływ na samopoczucie. W zimowe i jesienne dni jest wręcz niezastąpiona ze względu na swe działanie rozgrzewające. W zależności od rodzaju herbata może pomóc w zaśnięciu, zrelaksowaniu, dodać energii lub uspokoić. 

Czy są tu czajoholicy? Bądź herbatowielbiciele? 
A może wolicie kawę?

Zaparzając odpowiedni rodzaj herbaty można skutecznie i w prosty sposób poprawić sobie nastrój.

Rodzaje herbat i ich właściwości

Poniższe zestawienie zawiera herbaty, które mają pozytywny wpływ na nastrój:
  • Herbata rumiankowa: Podobnie jak lawendowa, działa uspokajająco i wspomaga zasypianie.
  • Herbata wiśniowa: Korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego.
  • Herbata czarna: Usuwa zmęczenie, poprawia koncentrację, rozjaśnia umysł, pobudza.
  • Herbata miętowa: Wykazuje lekkie działanie uspokajające, dzięki czemu relaksuje.
  • Herbata z trawy cytrynowej: Ma cytrusowy posmak, ale bez kwaskowatego posmaku cytryny. Rozgrzewa, a regularnie spożywana doskonale redukuje stres i zmęczenie, korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację. Ponadto wykazuje właściwości antydepresyjne.
  • Herbata imbirowa: Posiada właściwości uspokajające, zmniejszające stres i napięcie ciała. Nie sprzyja jednak zasypianiu, dlatego jest zalecana do picia w ciągu dnia.
  • Herbata cytrynowa: Relaksuje, uspokaja, działa antydepresyjnie, łagodzi migreny i nerwobóle. Działa wzmacniająco na układ nerwowy i uspokaja, dając uczucie odprężenia.
  • Herbata z dziurawca: Dziurawiec jest najsilniejszym naturalnym antydepresantem. Zaleca się go w stanie lęku, napięcia i stresu. Jednak należy stosować go z ostrożnością, bo wchodzi w liczne interakcje z innymi substancjami, w tym z antydepresantami – „Substancje aktywne dziurawca zwiększają poziom serotoniny w mózgu co nakłada się z działaniem antydepresantów. Może skutkować to poważnymi działaniami niepożądanymi wynikającymi z nadmiernej ilości serotoniny w organizmie: problemy sercowe, drgawki i stany lękowe.”
  • Herbata zielona: Krótko parzona (ok. 3 min.) działa pobudzająco, bo jest bogata w kofeinę. Dłużej parzona (3-8 min.) – jest gorzkawa, ma działanie uspokajające i wyciszające.

 

Załączona grafika nie zawiera wszystkich wyszczególnionych we wpisie rodzajów herbat, ale stanowi przejrzyste podsumowanie:

Działanie różnych rodzajów herbat

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *