Sukcesywnie zwiększa się otwartość społeczeństwa na rozmowy o problemach psychicznych. Co jakiś czas jakaś gwiazda lub celebryta zwierza się publicznie ze swoich dolegliwości psychicznych i walki z nimi. Jednak nie o wszystkich symptomach i zaburzeniach mówi się otwarcie. O niektórych z nich krępujemy się powiedzieć nawet lekarzowi i terapeucie. Jesteście ciekawi, które objawy się do nich zaliczają?

Najbardziej kłopotliwe objawy zaburzeń psychicznych

Według anonimowej sondy przeprowadzonej w internecie stworzono listę, na której znajdziecie najbardziej wstydliwe objawy zaburzeń psychicznych. Ankietowani uznali za kłopotliwe następujące symptomy:

1. Zaniedbanie higieny

Badani uznali za najbardziej krępujący przejaw problemów ze zdrowiem psychicznym brak higieny. Przyznanie komuś, że nie brało się prysznica od wielu dni lub od dawna nie myło się zębów jest naprawdę krępujące. Co gorsza, brak higieny uznawany jest przez społeczeństwo za zwykłe lenistwo. No bo co to za problem umyć się i założyć czyste ubranie? Zaniedbanie swej czystości to powszechny przejaw depresji lub zaburzeń psychotycznych.

2. Dreszcze

Jest ciepło na dworze, a Twoje ciało całe dygocze? To mimowolne, drobne i nieskoordynowane drżenie mięśni. Dreszcze bez gorączki mogą występować w przypadku depresji, nerwicy i stanów lękowych.

3. Biegunka i wymioty

Zaburzenia ze strony układu pokarmowego są częste w przebiegu zaburzeń lękowych. Lęk może powodować rozwolnienia i wymioty. Codzienne funkcjonowanie jest wtedy mocno utrudnione, bo nie zawsze ma się łazienkę w pobliżu, a potrzeba jest paląca i nagląca… Ogólnie koszmar.

4. Zaparcia

Lęk może powodować również zaparcia, co może być zaskakujące dla wielu ludzi. Osoby borykające się z tym problemem powinny wiedzieć, że nie są odosobnionymi przypadkami

5. Czerwone plamy na skórze

Pojawiają się na twarzy, rękach, dekolcie. Skóra w tym miejscu jest zaczerwieniona, rozogniona, często piecze i swędzi. Plamy te pojawiają się pod wpływem stresu, zdenerwowania. Niekiedy nie ustępują i przechodzą w postać utrwaloną.

6. Nagłe zmiany nastroju

Są przypisywane kobietom i nastolatkom w okresie dojrzewania. Jednak huśtawki nastrojów mogą być przejawem zaburzeń psychicznych, a te dotykają zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Zmiany nastrojów w zaburzeniach psychicznych bywają gwałtowne i jaskrawe: np. przechodzenie od euforii po smutek, od radości po złość.

7. Ataki paniki

Pacjenci często wstydzą się przeżywania ataków paniki publicznie, tym bardziej, jeśli mają one ekstremalny przebieg z takimi objawami jak wymioty, oblewanie się potem, drżenie, duszności. Poczucie bycia obserwowanym (realne lub subiektywne) wzmaga wtedy objawy lęku.

8. Samookaleczenia

Osoby dokonujące samookaleczeń często chowają swoje rany i blizny przed ciekawskimi spojrzeniami. Ich widok prowokuje niewygodne pytania o pochodzenie blizn i przyczyny autoagresji. Autoagresja nie jest akceptowalna społecznie, stąd na osobie zadającej sobie ból ciąży specyficzne piętno.

9. Ociężałość umysłowa

W przebiegu wielu zaburzeń psychicznych obniża się uwaga i koncentracja, zupełnie jakby mózg pracował wolniej. Ludzie mylnie interpretują ten objaw jako obniżenie ilorazu inteligencji. Pacjenci opisują ten stan jako „zamglenie mózgu”.

10. Hiperseksualność

Czyli wysokie libido i nadmierna aktywność seksualna. Częste zmiany partnerów i wchodzenie w ryzykowne kontakty seksualne (z przypadkowymi osobami, niezabezpieczone) są łagodnie rzecz ujmując niepochwalane w naszej monogamicznej kulturze.

Nadmierny popęd seksualny najczęściej dotyczy choroby afektywnej dwubiegunowej (epizodu manii), ale bywa także objawem zaburzeń nerwicowych i neurologicznych.

11. Brak popędu seksualnego

Brak potrzeby seksualnej jest równie kłopotliwy jak nadmierny popęd seksualny. Towarzyszy wielu zaburzeniom psychicznym i jest szczególnie kłopotliwy u osób będących w związkach. Może być skutkiem ubocznym zażywanych leków.

12. Pocenie się

Nadmierna potliwość to zarówno objaw problemów psychicznych, jak i skutek uboczny przyjmowanych leków. Osoby, które dotyczy ten objaw najczęściej ubierają się o wiele lżej niż inni, zwracając na siebie uwagę otoczenia z uwagi na niedopasowanie stroju do aktualnej pogody i pory roku. Potliwość bywa tak bardzo wzmożona, że trzeba zmieniać przemoczone ubrania.

13. Gniew i agresja

Złość to naturalna emocja, jednak w naszej kulturze agresja nie jest tolerowana. Wybuchy gniewu i agresywne zachowania są postrzegane jako nieumiejętność panowania nad sobą i słabość charakteru.

14. Nadwrażliwość na dźwięki

To przykre, czasami wręcz bolesne odczuwanie dźwięków otoczenia. Czasami osiąga ona tak wysoki poziom, że ludzie nie są w stanie tolerować nawet normalnych dźwięków w ich środowisku – codziennych odgłosów z otoczenia, zwykłej rozmowy czy nawet cichej muzyki. Stan słuchu może być przy tym całkowicie w normie

Nadwrażliwość na dźwięki może dopaść każdego. Ujawnia się w stanach, gdy nasz organizm jest rozbity przez stres lub chorobę. Szczególnie depresja sprzyja intensywniejszemu odczuwaniu dźwięków. Ponadto towarzyszy zaburzeniom lękowym i migrenom.

15. Tiki nerwowe

Tiki impulsywne, nie dające się kontrolować, niezależne od woli, powtarzalne skurcze określonych mięśni bądź całych ich grup. Nie ma możliwości ich powstrzymania czy zahamowania (czynności przymusowe) a co ważne mają charakter nawracający. Wymienia się wśród nich m.in. potrząsanie głową, pochrząkiwanie, mruganie czy unoszenie ramion.

Jakie objawy zaburzeń psychicznych dopisalibyście do tej listy? Które symptomy wprawiają Was w największy dyskomfort?

2 thoughts on “15 kłopotliwych objawów zaburzeń psychicznych. Czego się wstydzimy?”

1. Bardzo dobra lista??. Wiekszosc moich klientow doznaje conajmniej kilku objawow z tej listy. Zauwazylam, ze najtrudniej im mowic o braku popedu seksualnego, a co ciekawe, do hiperseksualnosci „przyznaja sie” bez pytania?.