Z okazji sezonu urlopowego i wakacji przejrzałam badania dotyczące wypoczynku i jego wpływu na zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Dowiedziałam się kilku ciekawostek, którymi postanowiłam się z Wami podzielić. Warto wziąć pod uwagę poniższe wskazówki przy planowaniu urlopu.

Urlop w samotności – najlepszy wypoczynek

Po pierwsze okazuje się, że dla większości badanych najskuteczniejszy wypoczynek to ten w samotności. Nie oznacza to, że trzeba jechać na koniec świata samemu, ale warto w czasie urlopu wygospodarować czas dla siebie i tylko dla siebie. Według badania zleconego przez organizację charytatywną Wellcome, uczestnicy wskazali następujące czynności jako najbardziej relaksujące (w kolejności od najczęściej wybieranych):

  1. Czytanie;
  2. Przebywanie w naturalnym środowisku;
  3. Przebywanie w samotności;
  4. Słuchanie muzyki;
  5. Nie robienie niczego szczególnego.

Powyższe preferencje układały się podobnie w grupie ekstra i introwertyków. Spotykanie ze znajomymi czy imprezowanie i picie alkoholu znalazły się na niższych pozycjach.

Zaskakujące okazało się, że badani nie uważają pracy i odpoczynku za czynności przeciwstawne (!). Pewnie dlatego tak wielu z nas „zabiera” swoją pracę do domu i na urlop. Uniemożliwia to skuteczne zrelaksowanie i wypoczęcie.

Badanie objęło 18 tys osób ze 135 krajów, także wyniki są reprezentatywne.

Jak rozplanować urlopy w ciągu roku?

Przy planowaniu urlopów weźcie pod uwagę badania przeprowadzone przez Jessice De Bloom z fińskiego uniwersytetu w Tampere. Od lat bada temat wypoczynku i urlopów oraz ich wpływu na samopoczucie.

Według badaczki najlepiej pojechać 4 razy w roku na wyjazd tygodniowy czy dwutygodniowy niż raz w roku na miesiąc. Tydzień/dwa tygodnie są w zupełności wystarczające, aby odpocząć, nabrać energii, zapanować nad stresem i zregenerować się. Po początkowej nerwowości (podobno większość z nas to przeżywa – to tzw. stres urlopowy) w pierwszej fazie wypoczynku, po 2/3 dniach następuje asymilacja i odprężenie. Dobrze jest wrócić po ok 2 tygodniach, gdyż dłuższy urlop może generować stres związany z myślami o pracy, a później fizycznym powrotem do niej.

Powyższe badanie obala potoczną teorie, która mówi, ze najlepiej, by urlop trwał nieprzerwanie przez 3 tygodnie. Ponoć przez pierwszy tydzień adaptujemy się do zmiany rytmu dnia – nie musimy wstawać rano i się spieszyć. W drugim tygodniu poznajemy nowe otoczenie i zaczynamy się cieszyć wolnym czasem. Organizm się regeneruje. Dopiero w trzecim tygodniu rzeczywiście odpoczywamy i nabieramy energii do życia. Teoria ta nie znalazła potwierdzenia w żadnych badaniach.

Teorię o trzytygodniowym wypoczynku należy włożyć między bajki. Urlop częściej, a krócej – tę wersje potwierdzają też niezależne badania przeprowadzone przez National Heart Institute i dr Brooksa Gumpa ze State University z Nowego Jorku. Wynika z nich jasno, ze osoby, które rzadko wyjeżdżają w celach wypoczynkowych są bardziej narażone na zawał serca, niż te, które regularnie urlopują.

Jak utrzymać dobre samopoczucie na dłużej po urlopie?

Już trzeciego dnia na urlopie poprawia się samopoczucie. Ludzie odczuwają większy spokój i przypływ energii niż w zwykłe dni (dowiodła tego wcześniej przytaczana dr Jessica de Bloom). Istnieje prosty sposób an to, by przedłużyć dobry nastrój uzyskany w czasie urlopu. Jaki? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza prof. Daniel Kahnemann. Według wniosków z jego badań wystarczy, że końcówkę urlopu wypełnimy wyjątkowo przyjemnymi wydarzeniami. Mózg nie sumuje wszystkich pozytywnych momentów z danego okresu i nie wyciąga z nich średniej  zapamiętuje i wyolbrzymia to, co dzieje się pod koniec jakiegoś okresu czasu. Jako mniej ważne ocenia to, co było na samym początku. Dlatego, aby zatrzymać na dłużej dobre samopoczucie po urlopie należy intensywnie zaplanować jego końcówkę.

Liczę, że powyższe wskazówki będą pomocne przy organizowaniu wypoczynków. Planując urlopy bardziej świadomie można czerpać z nich więcej dla własnego zdrowia i skutecznie odpocząć.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *