Termin „wyuczona bezradność” oznacza specyficzny stan, w którym człowiek oczekuje, że będą przydarzały mu się same negatywne zdarzenia i nie ma sposobu, by im zapobiec. Prowadzi to do negatywnej oceny samego siebie i poczucia, że jest się bezwartościowym człowiekiem, a wszelkie działania są bezcelowe. Skutkiem bezradności może być rozwój depresji i uzależnień.
Eksperyment M. Seligmana
Brak poczucia sprawczości to typowy przejaw wyuczonej bezradności. Źródło: Smutni ludzie z poczuciem humoru |
Skutki wyuczonej bezradności
- deficyty poznawcze: ogólne przekonanie, że nie ma takich sytuacji, w których możliwa jest zmiana; że w konkretnej sytuacji nic nie można zrobić;
- deficytów motywacyjnych: brak motywacji do działania i umiejętności angażowania się; długi czas dochodzenia do równowagi po porażce;
- deficytów emocjonalnych: stany apatii, depresji, lęku, uczucie zmęczenia, niekompetencji i wrogości, utrata nadziei;
- deficytów społecznych: wycofanie z kontaktów społecznych.
Wyuczona bezradność a depresja
Przerodzenie się przekonania o bezradności w poczucie beznadziejności powoduje depresję.
|
Leczenie i profilaktyka wyuczonej bezradności
W procesie leczenia i przeciwdziałania syndromowi wyuczonej bezradności konieczna jest pomoc specjalistyczna. Często osoby przejawiające ten syndrom szukają pomocy w punktach interwencji kryzysowej, gdy przechodzą ostry kryzys, znajdują się w stanie zagrożenia życia lub ze względu na inne poważne trudności. W ramach interwencji kryzysowej w pierwszej kolejności udzielane jest im wsparcie emocjonalne. Ważne jest by spojrzały na problem z pewnym dystansem i z innej perspektywy. Jednak zazwyczaj sama interwencja kryzysowa nie wystarczy. Stanowi ona jedynie początek leczenia wstępem do pracy terapeutycznej, której głównym celem jest odzyskanie przez pacjenta wiary w skuteczność swoich działań. Praca powinna opierać się na stopniowej umiejętności odzyskiwania kontroli nad życiem. Nie mniej istotna jest też praca nad ukształtowaniem pozytywnego wizerunku własnej osoby. Należy pamiętać, że w związku z tym, iż wyuczona bezradność często kształtowała się latami, czasami od wczesnego dzieciństwa, czas powrotu do równowagi psychicznej i odzyskania poczucia kontroli również będzie rozłożony w czasie.
Literatura
- Konczelska K., 2012. Jak powstaje mechanizm bierności i rezygnacji? Czyli o wyuczonej bezradności. http://wiecjestem.us.edu.pl/jak-powstaje-mechanizm-biernosci-i-rezygnacji-czyli-o-wyuczonej-bezradnosci
- Nowek D. 2017. Dlaczego nie wszyscy popadają w wyuczoną bezradność po trudnych zdarzeniach? Rola optymizmu. http://www.psychologiawygladu.pl/2017/03/dlaczego-nie-wszyscy-popadaja-w.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyuczona_bezradno%C5%9B%C4%87